Tullit aiheuttaisivat edustajien mukaan kustannuksia ilman päästövähennyksiä.
Kokoomuksen Uudenmaan kansanedustajat Pia Kauma ja Heikki Vestman eivät hyväksy Sanna Marinin (sd.) hallituksen suunnitelmia säätää laki, jolla sallittaisiin tietullin käyttöönotto Uudellamaalla.
Edustajien mukaan tietulli olisi uusi ideologinen työssäkäyntivero, joka toteutuessaan romuttaisi ahkeruuden kannustimia.
– HSL:n suunnitteleman porttimallin pelkkä käyttöönotto aiheuttaisi jopa 1 500 euron vuosittaiset kustannukset autollaan työssä käyvälle uusmaalaiselle. Tietullimalli kohdistuisi eniten kantakaupungin ulkopuolisiin pääkaupunkiseudun talouksiin. Keskituloisen autoilun kustannukset kasvavat HSL:n esittämässä mallissa keskimäärin 700–800 euroa vuodessa, Kauma toteaa tiedotteessa.
Edustajat huomauttavat, että hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin mukaan tietullien vaikutus päästövähenemään olisi pieni, alle neljä prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta.
Edustajat painottavat, että kyse olisi valtakunnallisesti minimaalisesta päästövähenemästä, jonka hinta olisi uusmaalaiselle työssäkäyvälle veronmaksajalle kallis.
– Tietulli heikentäisi työvoiman liikkuvuutta, työnteon kannustimia ja työllisyyttä. Ahkeruuden kannusteet ovat jo nyt kuin romuttamon jäljiltä. Hallituksen on lopetettava uusien kannustinloukkujen, kuten päästövähennystulonsiirtojen virittely. Näihin ei ole varaa, Vestman sanoo.
Edustajat muistuttavat, miten muiden kaupunkien kokemukset tietullista eivät ole järin mairittelevia: Ruotsin Göteborgissa suurimmalle osalle kaupunkiseudun asukkaista tietulleista aiheutuu nettohaittoja. Tukholmassa tietulleina kerätyt rahat upposivat useita vuosia järjestelmän käyttökustannuksiin, konsulttipalkkioihin ja byrokratiaan.
Eniten edustajat ovat huolissaan matalapalkka-aloilla työskentelevistä. Heihin tietulli osuu pahiten, koska maksu on luonteeltaan regressiivinen.
– Tietullit aiheuttaisivat mittavia haittoja ja kustannuksia ahkerille uusmaalaisille ilman merkittäviä päästövähennyshyötyjä. Hallituksen pitää hylätä hallitusohjelman tietullikirjaus, Kauma ja Vestman vaativat.
Verkkouutiset 10.11.2020