Tietullit aiheuttaisivat mittavat haitat ahkerille uusmaalaisille

Sanna Marinin (sd) hallitus aikoo hallitusohjelmansa mukaan säätää lain, joka sallii tietullien käyttöönoton Uudellamaalla. Hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti paljastaa, että tietullien vaikutuksena päästövähenemä olisi pieni, alle neljä prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta.

Kyse olisi valtakunnallisesti minimaalisesta päästövähenemästä, jonka hinta olisi kova. Tietulli olisi uusi työssäkäyntivero, joka romuttaisi ahkeruuden kannustimia Uudellamaalla.

Raportissa viitataan Helsingin seudun liikenteen (HSL) suunnittelemaan porttimalliin, jonka käyttöönotto aiheuttaisi jopa 1 500 euron vuosittaiset kustannukset autollaan työssä käyvälle uusmaalaiselle. HSL:n tietullimalli kohdistuisi eniten kantakaupungin ulkopuolisiin pääkaupunkiseudun talouksiin. Keskituloisen autoilun kustannukset kasvavat HSL:n mallissa keskimäärin 700–800 euroa vuodessa.

Muiden kaupunkien kokemukset tietullista eivät ole järin mairittelevia: Göteborgissa Ruotsissa suurimmalle osalle kaupunkiseudun asukkaista tietulleista aiheutuu nettohaittoja. Pahiten tietulli osuu matalapalkka-aloilla työskenteleviin, koska se on luonteeltaan regressiivinen.

Tietullin on todettu heikentävän työvoiman liikkuvuutta sekä työnteon kannustimia ja sitä kautta työllisyyttä. Liikenneministerin esittämät uudet tulonsiirrot päästövähennystoimien kompensoimiseksi synnyttäisivät uusia kannustinloukkuja. Niihin ei ole varaa.

Varaa ei ole myöskään kalliiseen järjestelmään: Tukholmassa tietulleina kerätyt rahat upposivat useita vuosia järjestelmän käyttökustannuksiin, konsulttipalkkioihin ja byrokratiaan.

Tietullit aiheuttaisivat siis mittavat haitat ja kustannukset ahkerille uusmaalaisille ilman merkittäviä päästövähennyshyötyjä. Hallituksen pitää hylätä hallitusohjelman tietullikirjaus.

Heikki Vestman

kansanedustaja (kok), Sipoo

Pia Kauma

kansanedustaja (kok), Espoo

HS: 7.11.2020

Jaa tämä artikkeli somessa:
TwitterFacebookLinkedIn