HELSINGIN SANOMAT, MIELIPIDE 12.10.2016
Pehr-Olof Lindh syyttää Espoon kokoomuksen pitkäaikaista metrovastaisuutta siitä, että Länsimetroa ei rakennettu maan päällä kulkevaksi, vaan tunnelissa (HS 11.10.). Varauksia maanpäällisille raiteille ei tehty, ja nyt kauniit merelliset maisemat jäävät metromatkustajilta näkemättä.
Käytännössä metro olisi voinut kulkea maan päällä Lauttasaaren länsirannasta Karhusaareen. Tapiolan jälkeen olisi voitu nousta pintaan Niittykummussa suunnilleen McDonaldsin kohdalla ja maan päällä olisi voitu jatkaa Matinkylään. Länsiväylän kohdalla olisi jouduttu joko kovin korkealle sillalle tai maan alle. Ja jos olisi menty maan alle, pintaan ei olisi päästy ennen Matinkylän asemaa. Siinä tapauksessa pintaan olisi päästy vasta Finnoon kosteikon reunassa.
Metro vaatii pinnassa kulkiessaan noin 30 metriä leveän alueen, ja matkaa Tapiolan länsipuolella maan pinnalla olisi tullut noin 1,2 kilometriä. Länsiväylän liittymän vaatiman rajauksen huomioiden neliömetrejä olisi menetetty noin 2500 kerrostaloasunnon verran. Valtio edellytti asuntorakentamisen lisäämistä myöntämälleen 30 prosentin avustukselle, joten lisää saatavat asuinneliöiöt oli otettava huomioon, jotta tuki todella saatiin.
Pinnassa oleva metro olisi aiheuttanut myös merkittävän estevaikutuksen. Kaikki liikenne sen yli olisi pitänyt olla eritasossa eli alikulkuina tai siltoina. Estevaikutus olisi kaupunkirakenteen kannalta ollut hankala asia. Se olisi vaikuttanut paljon toimintojen keskinäiseen sijoittumiseen sekä niiden välille järjestettävien yhteyksien sujuvuuteen ja toteutuskustannuksiin.
Espoon kokoomuksen valtuustoryhmä otti metropäätöstä tehdessään huomioon kaupunkisuunnittelun kokonaisuuden vaatimukset. Siksi päädyttiin maan alla eikä päällä kulkeviin raiteisiin.
Pia Kauma
Valtuustoryhmän pj. (Kok)
Espoo