Osaaminen, luovat alat ja tutkimus nousuun
Suomen kaltainen pieni maa pärjää vain osaamisella. Suomalainen peruskoulu on hyvässä maineessa, mutta huolenaiheitakin on. Yhä useammalla peruskoulunsa päättävällä nuorella ovat perustaidot, kuten lukeminen, kirjoittaminen ja matematiikka liian huonolla tolalla. Myös koulupudokkaiden määrä on kasvanut.
Kouluissa tulee tehdä uudistuksia, mutta viime vuosina niitä on ollut liikaakin, eikä muutosten vaikutuksia ole riittävästi arvioitu. Esimerkiksi inkluusio eli erityislasten sijoittaminen tavallisiin luokkiin ei ole ollut onnistunutta. Luokat ovat liian rauhattomia. Myöskään kirjoista luopuminen ja siirtyminen digimateriaaliin ei ole ollut aina täysin toimiva ratkaisu. Lapset ja nuoret kaipaavat selkeyttä ja tukea.
Myös lahjakkaat lapset on huomioitava. Palautetaan siis peruskoulu Suomen lippulaivaksi antamalla kouluille työrauha sekä turvaamalla pitkäaikainen rahoitus ja riittävän pienet opetusryhmät ja erityisluokat.
Ammatilliseen koulutukseen on järjestettävä riittävästi opettajia, jotta opetusryhmät eivät olisi liian suuria ja oppilaat liiaksi oman aktiivisuutensa varassa. Varmistetaan ammattioppilaitoksiin tarpeeksi lähiopetusta.
Tärkeää on myös pitää huoli siitä, ettei polku korkeakouluihin katkea niillä, jotka eivät vielä motivoituneet opiskelusta lukiovaiheessa tai jostain syystä eivät voineet panostaa siihen. Yliopistoihin pitää päästä edelleen pääsykokeilla ja muita polkuja pitkin. Lisätään korkeakoulujen aloituspaikkoja etenkin Uudellamaalla ja huolehditaan, että myös pääsykoekiintiöt ovat riittävän suuret.
Turvataan tieteen ja tutkimuksen ja taiteen sekä esimerkiksi musiikkikasvatuksen määrärahat. Uusia innovaatioita, osaamista ja luovia aloja hyödyntämällä syntyy uusia yrityksiä ja työpaikkoja.